måndag 31 augusti 2009

Hej Västtrafik

from: anders@arkbro.se
to: vasttrafik@vasttrafik.se
date: 31 aug 2009
time: 19:07
subject: Hej västtrafik
message:

Hej Västtrafik. Jag tänkte presentera mig nu när vi kommer ha en tät relation under en tid framöver. Mitt namn är Anders Arkbro och jag är en rullstolsburen, 22årig, Uddevallabo som studerar till socionom på Göteborgs Universitet. Jag bor centralt i Uddevalla, men studerar på GU och i huvudsak i lokalerna på Sprängkullsgatan i stadsdelen Haga.
       Eftersom det är min personliga övertygelse att Västtrafik vill bli bäst i länet på kommunikation och resande så tänkte jag hjälpa er på traven med regelbunden kontakt. Som kollektivtrafiksmonopol borde Västtrafik vara intresserad av hur det går för mig som pendlar dagligen. Om det inte framgick av andra raden i det här brevet, så är jag alltså inte bara ung och studerande, jag sitter i rullstol.

Låt mig berätta hur jag upplevt vår relation idag, alltså relationen mellan Västtrafik och mig.
      Morgonens tågresa gick relativt bra. Dock kan jag inte förstå varför inte Uddevalla Östras perrong är anpassad efter tågen. Där jag fick kliva på var det en nivåskillnad på drygt en halvmeter. Alltså vid den dörren på Regina-tågen som är lågentré. De andra dörrarna var med andra ord ännu högre. Men där är det trappsteg, så det är irrelevant för mig. Tack och lov fanns det 2 vänliga främlingar på perrongen som kunde hjälpa mig, så jag kom med tåget. I Göteborg har alla resorna med spårvagn gått relativt bra.
       På eftermiddagen skulle jag åka tåg Göteborg C - Uddevalla Östra. Att ta sig på lågentré-ingången på ett Reginatåg i Göteborg är inga problem utom på spår 1 och 2. Men därifrån går sällan bohusbanan som tur är. Återigen så har vi problemet med plattformen på Uddevalla Östra som är felkonstruerad. Det blir en jättestor nivåskillnad. Jag frågade tågvärdinnan om hon kunde be lokföraren att stanna i den delen av spåret där nivåskillnaden är som minst. (Det har tågpersonalen gjort förut nämligen.) Jag minns inte ordagrant vad hon sa, men hon var otrevlig och sa att det va omöjligt. Att de inte kunde anpassa sig och veta hur varje plattform ser ut, och att det "säkert kommer gå bra." Jag tycker det var mycket oproffsigt att inte lyssna på en resenär som känner till plattformen utan och innan. Jag har haft ryggmärgsbråck hela mitt liv, åkt rullstol halva mitt liv och åkt tåg till/från Uddevalla Östra uppskattningsvis 300-350 gånger. När vi väl var framme på hållplatsen skulle tågvärdinnan plocka fram rampen. Man kan lägga den på 8 olika sätt. 4 av dem gör att rampen funkar. Uppenbarligen hade inte tågvärdinnan fått fortbildning på den mobila rampen på Reginatågen. Men nu tror jag att hon kan använda den rätt nästa gång.

Det var allt jag hade att berätta den här gången. Vi hörs snart igen. Jag ser fram emot att brevväxla med Västtrafik och tror att vi både kommer ha stort utbyte av det.

mvh
Anders Arkbro, Uddevalla

ps. Som konsult inom rörelsehindrad i kollektivtrafiken tar jag 900/h när jag behöver fortbilda er personal, eftersom ni själva inte gör det. Idag höll jag en kurs på 3 minuter. Priset för det: 45 kronor. Vart skickar jag fakturan? ds

4 kommentarer:

  1. Var det inte den adressen som var superhemlig? ;-)

    SvaraRadera
  2. Jo. Men det är samtidigt min "seriösa adress" och därför använder jag den i det här sammanhanget. Jag litar på att mina bloggläsare inte skriver upp mig på nyhetsbrev och sånt shit med den här adressen utan ser till att sånt hamnar hos plums87@hotmail.com

    Om den hamnar i händerna på nån som skickar ut reklam/spam så är du den jag misstänker först...

    SvaraRadera
  3. Heja heja heja! Mu

    SvaraRadera
  4. Hehe, du är rolig du! :-)

    Jag menade snarare att du riskerar att få spam till adressen, eftersom det finns program som dagligen söker av webben efter "nya" mailadresser, och särskilt sådana servrar som blogspot och liknande är rena guldgruvor för spammare! ;-)

    SvaraRadera