Hej Västtrafik.
Jag hade som ambition att skriva till Västtrafik varje dag då jag gör ungefär 4 resor per dag med Västtrafik. (Tåg morgon, spårvagn morgon, spårvagn kväll och tåg kväll.)
Men eftersom Västtrafik svarar så långsamt har jag bestämt mig för att skriva lite mer sällan.
E-postadressen vasttrafik@vasttrafik.se går tydligen till synpunkten och inte till ledningen som jag hoppades så har jag bytt upplägg när jag skriver till er. Istället för att lägga ut orden onödigt mycket och göra mina brev till intressant läsning så ska jag (förutom den här inledningen) vara kortfattad, torr, korrekt och tråkig. Precis som era svar från kundtjänst.
Det här har hänt sen jag sist skrev till er.
2/9 ca 15:45
Jag åker med Regina-tåg hem från Göteborg mot Uddevalla. Jag sitter på hiss-plattan och plötsligt slutar den fungera och tåget blir stående. När hissen har stannat kan jag inte ta mig därifrån och jag blir tvungen att sitta i min rullstol när de andre resenärerna får sitta i bekväma tåg-fåtöljer. Jag anser att det är alla resenärers rätt att resa bekvämt och att personalen upplyser om orsaken när det brister.
Hur ersätter ni mig för den bristen på service?
Fredag 4/9 9:11
Jag ska åka med ett tåg från Uddevalla Ö - Göteborg C. Men tåget dyker inte upp. Ingen ersättningsbuss kommer, vi får inga utrop om vad vi ska göra, Synpunkten på telefon vet inte vart tåget är och det finns ingen tryckt information om vad man ska göra när tåget uteblir.
Jag missar min föreläsning på högskolan och med andra ord en viktig del i min utbildning.
Hur ersätter ni mig för att inte uppfylla era åtaganden? (=Alltså att erbjuda tåg enligt tidtabellen)
Onsdag 16/9 18:47
Ni har en starkt lysande stjärna i eran personal. Det är en blond, småländsk tjej i 30års-åldern som heter Sofia. Hon är en av de som utmärker sig med att alltid bemöta resenärer proffesionellt och trevligt. Jag har flera gånger imponerats av hennes kunskap om hur allting kring tåget, biljettsystem m.m fungerar (kanske en självklarhet, men de facto inget man kan räkna med hos er personal). De gånger som det blir problem oavsett om det handlar om resenärer som vill röka på tåget eller ett anslutande fordon som är försenat har hon hållit huvudet kallt, prioriterat det som behövts prioritera och löst situationerna effektivt och med ett glatt humör. Alla de här egenskaperna har de flesta (men inte alla) av era tågvärdar och värdinnor, MEN jag har åkt Bohusbanan många gånger och aldrig sett någon som har en så komplett kompetens som denna Sofia.
Jag hoppas ni har ett system där skickliga yrkesmän och yrkeskvinnor belönas på något sätt. Berätta gärna hur.
Torsdag 17/9 15:47
Regina-tåg igen. I den delen av tåget med låg-entré finns en handikapp-toalett, som är avstängd. Jag tycker att toalett på tåget borde ingå i eran service, och helt uppenbart gör de det för den som kan gå till andra änden av tåget och komma in på en liten toalett. Men inte för mig.
Hur ersätter ni mig för den bristen på service?
Det var allt för den här gången.
mvh,
Anders Arkbro, Uddevalla
kämpa på!
SvaraRaderaSen är det väl ändå SJ som har hand om tågtrafiken?
SvaraRaderaVästtrafik upphandlar och administrerar. Men de kör inga tåg, bussar, spårvagnar, båtar m.m. Det gör SJ, Orusttrafiken, Boråstrafiken, Swebuss, Strömstad-Tanum Buss, Göteborgs Spårvägar... För att nämna några stycken.
SvaraRadera