onsdag 26 maj 2010

Tankar om 19/6 och allt det där…

Om några veckor gifter sig Kronprinsessan med Daniel Westling och det har gjort att jag och flera andra börjar fundera på frågan om kungahuset smakar lika mycket som det kostar. Nyfiken som jag är började jag göra lite research på vad som gäller för kungahuset.

Kungahuset regleras av SuccessionsOrdningen. SO är en grundlag, och jag har inte kunnat hitta lagrummet som beskriver hur man kan ändra i SO. Men det generella för alla grundlagar är att de ska vara svårare att ändra. Jag letade upp SO för att läsa vad vårt kungahus har för uppgift och vilka krav vi kan ställa på dem. I §4 står det att Kungen och hans familj ska vara av ‘den rena evangeliska läran’, och den defineras enligt lagen i ‘den oförändrade Augsburgiska bekännelsen’.
(Succesionsordningen hittar du här https://lagen.nu/1810:0926)

Vad står det då i ‘den Augsburgiska bekännelsen’ ?
Det är en utförlig trosbekännelse, och en beskrivning av vad en person ska tro. Du kan läsa själv på: (http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/ )
Min känsla när jag läser innehållet är att det mer handlar om en djup religiös övertygelse, ett dokument med intagningskraven i en konservativ kristen församling eller ett kloster.

I §4 i SO står det att Kungen och Drottningen alltid ska bekänna sig till innehållet i det här ‘Augsburgiska bekännelsen’, och att prinsar och prinsessor ska uppfostras att tro på samma sätt som kungahuset har gjort i drygt 400 år. (Om inte mer.) Till sist står det i §4 att den i kungafamiljen som inte bekänner sig till lärorna i Augsburgiska bekännelsen är utesluten från successionsrätten.

När jag fortsätter läsa i SO hittar jag ingen paragraf som beskriver vad dom faktiskt ska syssla med. Det finns några paragrafer som är upphävda enligt nya lagar från 70-talet, men jag har haft problem att hitta dom nya lagarna. (Nån som är en fena på notisum som vill hjälpa mig?)

Men tillbaka till idén om att kungafamiljen måste ‘tro rätt’ för att ha tillgång till de förmåner de har som kungafamilj; jag får inte ihop det riktigt. Sverige är ett sekulariserat land (på gott och ont) och väldigt annorlunda kulturellt mot hur det va för 400 år sedan. Det är konstigt att man inte ändrat i lagen. Fast i och för sig. Det är rätt krångligt. Det kanske är där problemet ligger…? Några nissar gjorde en grej för 400 år sen, som vi är fast i för att de förankrade det så bra.
Vad sjutton gör vi åt det då?

Man kanske kunde börja med att förhöra Kronprinsessan och Daniel Westling om innehållet i Augsburgiska bekännelsen…?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar