söndag 24 juli 2011

Välkommen

En gång i tiden så studerade jag journalistik på en folkhögskola nånstans ute i ingenstans. Alla mina klasskompisar hade bloggar och de tjatade på mig om att jag borde skaffa en. Så det blev så. Jag fick ett gäng läsare. Men efter hand så upptäckte jag att de allra flesta av mina läsare var vänner och bekanta som jag kände. Det var enbart undantagsfall som jag hade läsare som jag inte känner. Jag funderade mer och mer på att lägga av med bloggandet och flytta det hela till bloggfunktionen Anteckningar på Facebook. Nästan alla mina läsare kunde ju fortsätta läsa på Facebook eftersom vi båda fanns där och var sammankopplade.

Det är omöjligt att säga exakt när det hände, det skedde liksom under en period. Men mina blogginlägg blev kortare och själva innehållet i blogginläggen hamnade mer och mer under inläggen i kommentarsfältet och väldigt ofta på Facebook snarare än på bloggen. Med tiden så insåg jag att det var mycket roligare att publicera korta enkla tankar och  se vad andra hade att säga om det. Nu blev det så att när någon inte höll med mig eller hade en fråga så blev det en dialog. Tidigare hade jag försökt tänka efter för och ge svar på allt som kunde tänkas ifrågasättas eller undras runt. Tidigare var det långa, långa utläggningar och resonemang. Nu blev det bara korta (och ibland provocerande) meningar med påståenden eller frågor. Det blev inte lika köttigt och fullt av verbal substans men mycket mer socialt.

Men det är en sak som liksom blev sista spiken i kistan för min blogg. Ett ord räcker.
Twitter.
Ni vet den där mikroblogg-grejen där man ska skriva vad man tänker på 140 tecken eller mindre. När jag skaffade twitter så upphörde bloggandet helt. När jag dessutom upptäckte att jag kunde koppla ihop facebook och Twitter så blev det ännu roligare. (Tack HootSuite och Tweetdeck!)

Nu är bloggen fyra och ett halvt år gammal och genomgår en rejäl förändring. Numera så kommer den inte innehålla några blogginlägg. Däremot så inbjuder jag dig till att ta del av mina Tankar om Allting genom de sociala medier som jag hänger mest på . Nämligen Twitter, Google Plus och Facebook.

Hoppas jag kan utmana dig och att du kan utmana mig, men framförallt att vi kommer ha roligt tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar