onsdag 10 februari 2010

Tankar om Mat

Okej. Det här är kanske inte nån resonerande text med tankar och funderingar om mat, men jag gillar rubriker som heter Tankar om XXX. Det känns bra på nåt sätt.

Nä, istället för en massa flummigt filosoferande ska jag faktiskt försöka mig på att skriva mitt första recept. För att undvika att bli stämd så måste jag påpeka att det här är inte ett recept jag kommit på själv.

Baconlax med goa grönsaker

Ingredienser:
En laxfilé
Några skivor bacon
En morot
Lite fryst majs
Lite frysta ärtor
Ett gäng blad av nån grönsallad du gillar
En fiskbuljongtärning
Cottage Cheese (keso)
Citronpeppar


Tina laxen i mikrovågsugn på låg effekt. Skala en morot och skär tunna skivor med morots-skalaren. Skär morots-strimlorna i 2 cm långa bitar. Linda in laxfilen i bacon och fäst baconet vid fisken med tandpetare. Stek på medelvärme.
Lägg morots-strimlor, majs och ärtor i en skål med vatten och en fiskbuljong-tärning. Kör i mikrovågsugnen på full effekt 2 minuter. Rör om lite så att buljongen och värmen fördelas jämnt. Värm 1 minut till på full effekt.
Lägg upp ett jämnt lager av sallad över hela tallriken. Häll av vattnet från de kokta grönsakerna och skeda upp dem på tallriken. Lägg på laxbiten, keso och krydda med citronpeppar. baconlax och grönsaker

Smaklig måltid!

Vem är det då som kommit på det här receptet? Det vet jag inte, men jag är ganska säker på att jag inte är först att göra så här. Skulle jag mot förmodan vara det så får jag väl slå en pling till Patent- och RegistreringsVerket och se om de vill hjälpa mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar