onsdag 24 februari 2010

Tankar om Blogipedia.com

Jag har testa Googles webläsare Google Chrome (version 4) och insett att den 1: är alldeles för tung för min stackars dator. 2. Inte har en lika intelligent sökfunktion,

I Firefox 3.6 kan du skriva till exempel “expressen” rakt upp och ner och då hamnar du på expressens hemsida. Jag vet inte exakt hur det här fungerar, men jag tror att det baserar sig på sökmotorn Google (numera synonymt med sökmotor) och ens besökshistorik. 
      Eftersom jag haft en annan webläsare ett par dagar så var all min historik i Firefox nollställd och därför fattade inte webläsaren vad jag menade när jag skrev “tankar om allting”. Istället för att komma till min blogg så kom jag till hemsidan http://www.blogipedia.com/site/tankaromallting.blogspot.com
som är nåt slags blogg-portal som refererar vad andra bloggar tycker. Det jag upptäckte direkt är att blogipedia är ett vansinnigt trubbigt instrument. Lite som att försöka peta loss en sticka som fastnat under huden och försöka göra det med en hammare.

Sajten letar upp citat som innehåller ord som är värderingar och sen drar den slutsatser om vad jag tycker. Det sjuka är att det som den skriver är mina ord, men de är tagna direkt ur sitt sammanhang. Kolla på hemsidan och klinka på länkarna till min blogg som den hänvisar till så får du se vad den menar. (Använd sök på sidan-funktionen i din webläsare så hittar du citatet snabbare.)

Tur att jag inte skrivit nåt för provokativt eller korkat som de kan citera. Men det kanske jag skulle börja göra?

Andra världskriget var bra,  om man är ironisk eller talar tvärtom-språket.

Kobajs är nyttigt, om man bor i ett varmt land och inte har tillgång till lera eller murbruk.

Godis är äckligt, om man har doppat de i bensin.

… Vi får se vad blogipedia säger nu.

1 kommentar:

  1. Hahaha, kollade in vad den snappade upp från min blogg, och tydligen tycker jag att Gudrun Schyman är vettig och som rödmarkerad, negativ kommentar: "Det här är något bra". :D

    Syftet är väl dock att söka på något och se vad som sägs i bloggvärlden om ett. Fungerar rätt okej i de flesta fall, faktiskt. :)

    SvaraRadera