torsdag 26 augusti 2010

Tips på bra test så här i valtider

Håller på och röjer i lägenheten så att rubbet skiner flott när Matilda kommer på besök imorn. Men jag kände att jag va tvungen att berätta om en sida som jag just själv fått tips om.

Om du kommit till det här blogginlägget via min facebooksida och bara vill veta hur jag står politiskt kan du bläddra ner till stycket längst ner i det här blogginlägget.

Men nu till det jag vill tipsa om. Det är en valkompass som bygger på ett gäng frågor. Samma frågor som SvD:s och SVT:s valkompasser använder sig av finns i det här testet. Snubben som skapat testen heter Mikael Nilsson och är riksdagskandidat för Piratpartiet. Förmodligen reagerar du likadant som mig - en valtest gjord av en valkandidat är väl rakt igenom partisk?
Eftersom inte Piratpartiet hamnade högst upp på min lista, och resultatet i övrigt är ungefär som jag förväntade mig så litar jag på att testen är tillförlitlig.
Dessutom tror jag att Piratpartister är skickligare än de flesta när de kommer till data. Okej, det va kanske en korkad fördom. Den tanken grundar jag i att Piratpartiet i förstaläget är eller var ett parti som intresserar sig för datarelaterade frågor.

På Mikael Nilssons blogg hittar man en ganska gedigen presentation av vem han är. (Förutom att han är killen som skapat den här valkompassen.)Det sjysstaste av mig är väl kanske att kopiera rakt av vad herr Nilsson skriver om sig själv:
"Till vardags är jag doktorand inom "Knowledge management" på KTH (mitt ämne är "Metadata Harmonization and Interoperability")."

Jag kanske är naiv, men jag tror den här killen vet vad han sysslar med när det kommer till datafrågor. Därför tror jag att testen faktiskt är riktig och rättvisande. Därför berättar jag om den här testen som han har skapat.

Här finns ett blogginlägg där herr Nilsson själv beskriver valkompassen:
http://minimaliteter.blogspot.com/2010/05/battre-valkompass-varsagod.html
Själva testen hittar du här:
http://valkompass.se/

En del undrar kanske hur de gick för mig i testet? Siffrorna efter partinamnen anger hur mycket jag och paritet är överens. Att jag är röd-grön är ingen nyhet, men att Schymans klubb kom på första plats fick mig nästan att trilla av stolen...

Feministiskt initiativ: 43.9%
Vänsterpartiet: 40.0%
Socialdemokraterna: 32.9%
Miljöpartiet: 30.9%
Piratpartiet: 27.9%
Sverigedemokraterna: 20.0%
Kristdemokraterna: 19.4%
Moderaterna: 19.2%
Centerpartiet: 19.2%
Folkpartiet: 19.2%

1 kommentar:

  1. Jag blev först sosse, sen centerpartist. är inte det lite underligt...? Ungefär lika underligt som att när jag gjorde testet med samma frågor på svd:s hemsida så blev jag vänsterpartist och nu hamnade de näst sist... MYCKET strange. :)

    SvaraRadera