måndag 13 december 2010

Nästa generations usb-minne är bakterier

Läst just ett riktigt spännande blogginlägg på den här länken.

Det är en hel del tekniskt mumbo-jumbo som är riktigt svårt att förstå. Men i det stora hela handlar det om att ett gäng forskare i Hong Kong forskar på ett sätt att lagra datakod genom att översätta bakteriernas DNA till binär kod (alltså sånt som datorer pratar) och på så sätt använda bakteriernas DNA för att spara data.

Jag tycker det är helt brutalt fascinerande. De som följer min blogg vet att jag skrev om det här för drygt ett år sen.

Hade suttit en sen natt och funderat och insett att dom man kan lagra datakod i DNA så kan man lagra det så smått så att vi får helt nya möjligheter till platseffektiv datalagring. Det jag fick hjälp att räkna ut då var att man skulle kunna få datakapaciteten av en stor server (tänk garderobs-storlek) men lägga ner det i en kub med sidorna en millimeter.

Så helt enormt häftigt när det här forskarlaget i Hongkong är på gång att göra det jag drömde om för ett år sen. De tror att de kan få in 90 gigabyte i ett gram bakterier. Enormt häftigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar