fredag 14 juni 2019

Vad har jag lärt mig idag?

Jag har blivit påmind om det jag redan visste kring aktivt och passivt tänkande.

Jag har lärt mig att vi tar emot 11 miljoner intryck varje sekund, att det är ca 50 av dem som vi medvetet registrerar men att vi bara kan tänka en tanke i taget. (Vilket egentligen är självklart.)
Att ha flera saker i huvudet "samtidigt" handlar egentligen bara om minne och att kunna växla mellan flera saker samtidigt.

Jag har lärt mig, eller egentligen blivit påmind, om att det är olika delar som processar intryck passivt eller aktivt. Det är bara det som vi processar aktivt som har en chans att bli minnen.

Jag har lärt mig att det som skapar känslor i oss engagerar oss och gör att vi lättare skapar minnen.
Anledningen bakom är att det frigörs oxytocin, må bra-hormon.

Detta (och säkert saker jag snart skriver om) har jag lärt mig genom en webbutbildning jag börjat gå genom TSN och Diploma utbildning.

Jag har lärt mig att det aktiva processandet tar mer energi från hjärnan och därför har vi en större begränsning i vad vi kan processa aktivit. (Egen slutsats där är att det kanske kan vara klokt att begränsa hur mycket intryck man får så att det som är viktigt får större chans att fastna.)

Den här skillnaden på passivt (saker som bara händer i periferin av uppmärksamheten) och sånt som man aktivt processar (tänker på, sätter ord på) är en superviktig nyckel kring inlärning.

Vad har du lärt dig idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar