måndag 17 juni 2019

Vad har jag lärt mig idag?

På förmiddagen idag välkomnade vi nygamla kollegor med finfrukost i personalrummet. Ett av grannkontoren stänger och i och med det så tar de plats hos oss istället. Eftersom vi är gemensam enhet är det ju ansikten jag har sett, men jag kan konstatera att det är många namn jag inte kan.
Vi får se om jag hinner lära mig dem innan det är för sent.

På eftermiddan satt jag med webbutbildning igen. Nu när jag försöker minnas tillbaka är det lite halvluddigt, så frågan är vad jag lärt mig egentligen. Hon fortsatte prata om skillnaden på att uppleva intryck mot att tänka på dem och processa dem för att skapa minnen. En grej jag skrev upp (jag antecknade samtidigt med att jag lyssnade) det är det att om man ska göra en uträkning med beräkningar i fler led så blir det lätt väldigt svårt. Om man ska beräkna 70*8 underlättar det om man vet att 7*8 är 56 och har en grundförståelse för 10ans multiplikationstabell (att man sätter en nolla bakom).

Hon pratade om minnen. Att en förutsättning för minnen är att vi tänker på kunskap, inte bara förnimmer den. Fyra olika nycklar för att motivera till att tänka på saker tog hon upp.

Nu när jag skriver så inser jag att jag inte minns. (Jag fuskar lite nu och plockar fram mitt USB med anteckningarna och kollar.)

1. Självständighet - känslan av att styra och vara i kontroll.
2. Delaktighet - motsatsen till utesluten. Att man hör till i en grupp.
3. Känsla av utveckling - att känna att man lär sig, lärt sig och kan lära sig. (Fick mig att tänka på skillnaderna på fixed mind set vs growth mind set.)
4. Varför - Vi behöver sätta ett sammanhang - varför behöver personen lära sig det här?

Alla exemplena härledde hon till klassrumssituationen och i rollen som lärare för grundskolebarn.
Men jag tror man kan använda dem för att hjälpa sig själv att bli mer motiverad till att tänka, bearbeta och skapa minnen.

När jag tittar i mina anteckningar så ser jag två saker till som jag vill berätta om som jag tyckte var spännande.

Om sömn och om hur man gör bättre presentationer.

Alla intryck sorteras och delar av hjärnan bestämmer vilka intryck som ska till medvetandet och vad som så småningom ska till minnet. Grejer som jag halvt om halvt känner till redan.
Men jag fick en viktig påminnelse om att det är när vi sover som minnen lagras i långtidsminnet. Det är alltså därför som sömn är så viktigt för att skapa långtidsminnen. Jag har hört det förut, men nu blev jag påmind om det. Därför: Sova bör man - annars lär man sig inget nytt.

Hon pratade också om bättre presentationer. Hon tog återigen upp hur vi bara kan tänka en tanke i taget. Om en powerpoint innehåller massor av text så är det omöjligt att läsa texten samtidigt som man lyssnar på föredragshållaren. Därför är det mycket bättre med bilder som hänger ihop med det som pratas om, som minnesankare.

Återigen, de fyra punkterna för att väcka engagemang och motivation till att processa kunskap och lära sig mer. När det kommer till punkt 2 beskrev hon att det är mycket bättre att rita bilder under föredraget än att använda färdiga bilder. Det skapar en känsla av engagemang, att det händer i stunden just nu.

Det kanske betyder att jag måste lära mig rita om jag ska kunna hålla engagerande föredrag. Attans.



Vad har du lärt dig idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar