tisdag 11 juni 2019

Vad har jag lärt mig idag?

Jag har börjat läsa en bok om studieteknik och trots att jag bara hunnit en liten bit in i boken har jag lärt mig massor av bra saker.

Boken delar in lärandet i tre delar - före, under och efter.

Före
Ju bättre förbredd man är desto bättre kommer nästa steg gå. Man bör växla mellan olika "höjder" på perspektiv och ha en plan - skaffa sig perspektiv och sätta saker i ett sammanhang. Ska man gå ett program, titta på de olika kurserna. När man går en kurs, titta på de olika delarna i kursen. Ska man läsa en bok, skumma igenom innehållsförteckningen och skaffa dig ( - Ja Anders, det är dig själv du skriver till) ...var var vi? Skaffa dig en uppfattning om vad en bok kommer innehålla genom att läsa innehållsförteckningen noggrant.

Oavsett om det är en bok eller en föreläsning är det en bra idé att tänka igenom vad man är på väg att lyssna på (eller läsa). Fundera på vad du vet om ämnet sedan tidigare. Fundera också på hur de här kunskaperna är relevanta och vad du kan använda dem till.

Under
Var aktiv! Lyssna aktivt, processa det som sägs. Associera, fundera på hur det hänger ihop med saker du redan vet. Om det är en föreläsning så anteckna, om det är en bok så gör anteckningar. Ställ frågor. Genom att ställa frågor går man från passiv till aktiv och informationen blir ens egen.

Efter 
Repetera, gör sammanfattningar, diskutera med andra. Ett sätt att repetera kunskap är att skriva om den, tex i en blogg.

Eftersom jag skriver det här ett par dar senare än jag faktiskt läste så kan jag inse att jag på riktigt, verkligen lärt mig att det är värt att repetera samma dag. Jag vet att jag läste och lärde mig mer än det jag skrivit här. Bland annat om att skaffa sig en bra studieplats för att sätta sig i "work mode". 
Hade jag skrivit det här inlägget samma dag hade jag antagligen kommit ihåg mer.
Den erfarenheten har väl lärt mig själv en läxa om inlärning. Meta. 

Over and out.

Vad har du lärt dig idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar