lördag 21 november 2009

Hur man använder matematik för att få nån i säng…

Har du alltid undrat hur du ska göra för att få nån i säng? Jag har upptäckt att matte kan vara grymt användbart. Att skriva nån manual med steg för steg känns inte helt rätt. Istället ska jag i flytande text visa på ett exempel hur man kan göra.

Det är tonårsläger i en kyrka nånstans i Västsverige och klockan är ungefär kvart i ett. För att orka med hela helgen så har ledarna bestämt att alla ska ligga på sina rum och helst sova klockan ett.

- Vad gör du?
- Öhhh. Inget.
- Det är dags att gå och göra sig i ordning. Klockan är kvart i ett och ni ska vara på era rum och helst sova om en kvart.
- Men vadå? Det är en hel kvart kvar… Jag går om en stund.
- Du. Nu gör vi så här. Vi räknar lite på det. Vi är 24 personer. Vi har 4 toaletter. Det blir 6 personer som delar på en toalett. Hur lång tid tar man för att göra sig i ordning?
- 5 minuter kanske. Eller aaa… tjejerna kanske tar en halvtimme eller nåt.
- Ska vi säga att ni tar en kvart i snitt på er?
- Okej
Jag tänker lite och räknar innan jag öppnar munnen igen.
- Det betyder att ni totalt tar en och en halv timme på er för att alla ska hinna gå på toa…

Killen jag resonerat med funderar i några sekunder innan han inser innebörden i det hela och rusar iväg.

Fem minuter senare låg han i sin sovsäck. Allt tack vare matematiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar