fredag 31 juli 2009

Dubbelmoral i Vattenfalls tält

Helgen 17-19/7 va det Fallens Dar i Trollhättan. En av huvudsponsorerna av festivalen är elproducenten Vattenfall. De hade kanske festivalens största utställningstält med massor av information med budskapet “Vi är miljövänliga, och så här blir du det också. Gör si, gör så, och byt till oss.”

När man går in genom montern börjar det med en gång av vikväggar. På väggarna hänger små digitala fotoramar. Såna små skärmar som man kan visa foton på, ni vet. 
     Det lustiga är vad skärmarna visar. Jo, svart text på vit bakgrund. Visst är det flashigt med digitala fotoramar, men det känns som ett ofantligt resurs-slöseri att visa nåt man skulle kunna visa på vanligt papper på en liten datorskärm.

Jag går vidare i montern men hittar inte något lika galet resursslöseri, men jag kan konstatera att Vattenfalls reklambyrå inte har lärt sig nåt om konsekvent kommunikation. I taket sitter ett 20-tal lampor av en sort som ser sjukt bra ut, men som också drar sjukt mycket ström. Antalet plattTV-apparater och utställnings-datorer i tältet minns jag tyvärr inte.

Men huvuddraget i det hela, kärnan i det jag vill säga är det här.
Jag tycker att det motsägelsefullt att använda ett par megawatt ström för att tala om för folk att de ska förbruka mindre el. Motsägelsefullt på samma sätt som att man inte skulle hota någon med pistol till att få den att vapenvägra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar