lördag 29 augusti 2009

Konstigt

Jag har fått två ord på hjärnan. Jag vet inte vad det betyder eftersom det inte är svenska. Men någonstans har jag snappat upp de här orden och eftersom det låter rätt vackert och underligt på samma gång så har de fortsatt att snurra i huvudet på mig.

Jag kunde inte minnas vart jag sett orden, och jag kunde inte förstå varför de hade fastnat på minnet. Kan fortfarande inte fatta. Det är nämligen den medicinska termen för kärlkramp som jag gått omkring och mumlat för mig själv hela förmiddagen, till ingen nytta.

När jag tänker efter så är det lite som när jag va liten och hade lärt mig ett nytt ord. Riskabelt till exempel. Fint ord, låg bra i munnen och kändes lagom coolt. Jag hade läst det i en kalle anka-tidning och jag gick omkring i en vecka och smakade på ordet. Men det visste jag ju vad det betydde. Angina pectoris betyder ingenting för mig innan jag kollade upp vad det är. Det bara lät vackert. Men hur kunde det fastna på hjärnan och i munnen på det där sättet?

När jag blir rik ska jag sitta i en skön soffa på ett universitetsbibliotek och läsa allt som någonsin skrivits om hur hjärnan funkar. Ja, så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar