fredag 7 augusti 2009

Lite fattigare, men med ny kamera

Ni som följer min blogg minns ett inlägg jag skrev i våras om skillnaden på min mobiltelefons inbyggda kamera och digitalkameran jag nyligen hade köpt då. Jag insåg, tyvärr, ganska snart att inte kameran nådde upp till mina förväntningar vad gällde framför allt inställningsmöjligheter. Kanske inte så konstigt med tanke på att den senaste "riktiga” kameran jag hade innan var en systemkamera.
    Men det hela började för 2 år sen. En kort resumé:
Sommaren 2007. Jag köper en systemkamera för 5500.
Sommaren 2008. Jag säljer min systemkamera för 3000.
Mars 2009. Jag köper en vanlig digitalkamera och kommer aldrig riktigt överens med den, trots att den är milsvida bättre än kameran i min mobiltelefon.
Våren 2009. Jag ångrar vid otaliga tillfällen att jag sålde min systemkamera.
Juni 2009. Efter att knappt ha använt digitalkameran jag köpte i mars säljer jag den på blocket.
Augusti 2009. Jag köper tillbaka samma systemkamera som jag sålde för drygt ett år sen.
_________________________________________________

Det är jättestor skillnad på funktioner, och det går inte att beskriva i ett blogginlägg. Men en stor skillnad är detaljerikedomen i bilderna. Min mobiltelefon har sämre upplösning, optik, sensor och komprimerings-variabler. Tekniskt mumbo-jumbo för de flesta. Men en bild säger mer än 1000 ord. Så här kommer 6 stycken. vy med 6110

Överst har vi en vy över gågatan i Uddevalla fotograferad med min mobiltelefon. En Nokia 6110i Navigator med 2 megapixel. Bilden till höger är beskuren ur den till vänster. Med andra ord, man behöver inte titta så nära för att det ska bli suddigt.
18 mm

Den här bilden är tagen med min Nikon D40 med zoom 18 mm. Om du klickar på bilden ser du den större. Här är bilden mycket skarpare med samma beskärning. 200 mm

Nån av mina läsare kanske har reagerat på att jag bara pekar på upplösning och detaljrikedom. Det är inte allt när man pratar om bildkvalité, det håller jag helt med om. Men det är det mest konkreta och lätta att se skillnad i. Det sista bildparet är systemkameran med ett zoomobjektiv med zoom 200 mm, och till vänster så hår jag kunnat beskära utan att bildens kvalité blir tråkig. Som du ser kan man komma ganska nära. Min bedömning är att det är ca 800 meter mellan stället där jag står och balkongerna. Ganska fräckt va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar