måndag 5 maj 2008

Bra ljud = Kärlek

Jag är en person som gillar bra ljud. Jag är inte medlem i någon audiofil-klubb, men med mina intressen inom musik och teknik har det fallit sig ganska logiskt att jag tycker om att lyssna på musik med bra ljud. Under förra året, köpte jag nog hörlurar för runt 2000 kronor totalt. "Hjälp! Är han en sån nörd?", tänker kanske du.

Det finns klubbar av människor som investerar mer pengar i högtalare och förstärkare än de gör i en bil. Sån är inte jag.
Det finns människor som anser att sönderknastriga LP-skivor är bättre för att det är mer äkta ljud. Sån är inte jag.
Det finns dom som byter ut hela elsystemet där de bor för att eleminera brus i ljudet. Sån är inte jag.
---

Som jag ser det finns det 6 grader av lyssnande.

1. Du hör att det låter.
För att åstadkomma det här kan du i princip bygga en högtalare själv av koppartråd, en magnet och en strut du själv gjort i lite styvare papper. Kostnad: 50 öre.

2. Du hör vad som låter
Om du köper en billig radio för typ 50 spänn för du med ett par hörlurar som låter skit.
De går in i den här kategorin. Kostnad: Med lite tur kan du hitta nåt i livsmedelsbutikens låda med blandade prylar för 10 kronor.

3. Du hör lättare vad som låter
Den mesta musik består av fler än 5 instrument, och som i regel har en producent/tekniker lagt ner timmar på att mixa låten så att alla instrument ska höras i en perfekt balans för att skapa den ljudbild som producenten är ute efter. Det billigaste sättet att komma åt detta djupare plan av musiklyssnande är att skaffa ett par in-ear. Sånna där musik-öronproppar ni vet. Köpte ett par för 59 kronor på Clas Ohlson till min bror i vintras. Det fanns en hel del brister i dom, men dom va värda varenda krona, och så sjukligt mkt bättre än vanliga, traditionella "öronsnäckor". (Den sorten du får med när du köper mp3-spelare. Förutom Sony. (Som fattat.) Heja Sony!)

Men det här va ett rejält stickspår.

4. Du hör hur det verkligen låter
Glidande på gitarr-strängar, andningar, brus... Allt sånt hör du i ett par bra hörlurar.
Några prisvärda tips där är Kossart iPro, AKG K24P, Sennheiser CX300.

X. Aha-upplevelsen
Det känns fel att lägga aha-upplevelsen i en speciell nivå, eftersom det är en väldigt subjektiv känsla. Det handlar helt enkelt om att du lyssnar i ett såpass bra lurar och med en såpass bra spelare att du upplever att det är en helt ny låt du lyssnar på, fast du lyssnat på den flera gånger tidigare. Vissa kan köpa ett par in-ear för en hundralapp och börja rysa, andra behöver en förstärkare och högtalare för runt 100 000 för att känna sig tillfreds i öronen.

6. Du lyssnar inte i ett par hörlurar, du är där
Jag såg en dokumentär om ett sällskap av audiofiler i Skåne. En av dom sa så här om bra ljud: "Jag är inte nöjd förrän utrustningen kan återge en orgel trovärdigt." När man har sitt ljudintresse och sin utrustning på en sån ovettig overkill-nivå så känns det antagligen som att man är på plats direkt när det spelades in. Det finns inga mikrofoner, inspelningsmedium, och högtalare på vägen mellan ljudkällan och dina öron. Sån är inte jag.
Än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar