onsdag 30 september 2009

30 september 11:30 – en tanke

Jag sitter i studentpentryt i högskolans Campus Linné. Det är ett rum med ett gäng bord och stolar och några mikrovågsugnar och i en lång ringlande kö står stressade hungriga studenter som ska stå i den milslånga raden för att få värma sin mat, äta sin mat, och sen springa iväg på nästa lektionspass. Vid några av borden sitter studenter i smågrupper och trängs runt en datorskärm där de skriver ett grupparbete, söker information på wikipedia eller kanske facebookar med snyggingen från senaste festen.

Mitt i röran väcks jag ur mitt dagdrömmande och tidningsläsande av ett välbekant pip. Det är tonen från momentet ‘tips från coachen’ i TV-underhållningen Parlamentet som fångat min uppmärksamhet. Men när jag höjer min blick ser jag att det inte finns någon TV inom höravstånd. Istället kommer samma välbekanta pip igen.

Piiip-piip. 

När jag tittar efter så inser jag vart ljudet kommer ifrån – det är microvågsugnarna i pentryt som låter precis som det välkända ljudet från TVprogrammet.

Känner du till begreppet Pavlovs hundar? Jag är en hund som reagerat på operant betingning där ett visst pip fick mig att reagera med att tro att det var Parlamentet på TV när det i själva verket var mat i en micro på en skola.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar