onsdag 13 maj 2009

Successful multi-tasking

Runt mig sitter massa människor och skriver på sina tangentbord. (Men ingen skriver så snabbt som jag!) Det är tyst som i graven här. Det enda ljudet är gnisslet från tangentborden och fläkten i taket. Jag sitter på biblioteket, och har lånat mig en dator. För första gången sen i juni förra året har jag masat mig i väg till mitt eget kommunala bibliotek! Det är ju bra att biblioteken finns, eftersom det inte är alla som har tillgång till dator på något annat sätt. (Ja, jag vet att man kan låna böcker här också, men det ignorerar vi just nu. Böcker är tråkiga.)

När jag sitter här så börjar jag tänka på en TV-reklam jag sätt flera gånger. Det är ett mineralvatten på flaska som de säljer med slogan "Successful multi-tasking". Fördelen med datorn gentemot att arbeta analogt och akustiskt är att du kan göra fler saker på en gång. Men det har inte den här datorn förstått. Har jag för mycket öppet på en gång låser den sig och blir allmänt anti.

Jag berättade om mina associationer till den där reklamen. Hon föreslog att jag skulle vattna datorn med sånt vatten, men jag tror inte det gör att internminnet blir större - bara blötare.
Men om några veckor så ska min egen fina dator vara färdig på servic, då blir det lite ordning på saker och ting. Fram tills dess får jag nöja mig med den här datorn som är motsatsen till simultanförmåga. Vi kanske kan kalla det

"Successful en-sak-i-taget" ?

1 kommentar: