torsdag 28 maj 2009

Tankar om envishet

I vissa lägen så är vi i rollen av en guide eller mentor för någon annan. Det kan vara rollen förälder/barn, tränare/spelare, skolfröken/elev, äldre vän/yngre vän...
När den ena vet att den har rätt, och den andra också vet att den har rätt. Hur långt ska man gå för att få sin vilja igenom? De tankarna kom till mig när jag chattade med en av mina bästa vänner. Hon har en hel del idéer om saker och ting, och det är ofta jag inte håller med henne. Då när vi snackade formulerade jag mina tankar såhär:
...

"Jag önskar att jag kunde tjata på dig. Men det kommer leda till att du hatar mig, och det är inte värt att du ska hata mig för att jag ska få rätt... "

...

Vart ska man dra gränsen? När är det rätt att tjata utan hänsyn till de negativa konsekvenser det får?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar