fredag 17 april 2009

Easy på Rusta!

Minns ni låten ‘Release me’ med gruppen Oh Laura?
Det gör jag. Den började som en låt till en Saab-reklam. Men för mig har den gått från att vara förknippad med en snyggs reklam för bilar till att bli en av mina favoritlåtar.

Sen ett bra tag tillbaka kör Rusta en reklam med en poplåt som heter Easy, artisten är Dilba. Samma låt går också i en fyra minuter lång version på radio då och då. Likt Pavlovs hundar som tänkte på mat när de hörde en ringklocka så tänker jag på Rusta när jag hör låten Easy med Dilba. Frågan är hur Dilba ska lyckas med att få sin låt att bli nåt fristående och inte bara en reklamsång för Rusta. Men vill hon det? Rustas reklamnissar är förmodligen överlyckliga för att de lyckats göra en stark koppling mellan reklamen och den låten. (För varje singel Dilba säljer får de reklam, och för varje gång låten går på radio är det samma sak.)

En annan tanke är om det här bara är början på en vanlig reklam-trend.

- Kommer vi gå omkring och tänka på olika varumärken när vi nynnar på våra favoritlåtar från radion?

2 kommentarer:

  1. Det här har jag läst på din blogg en gång innan. Varför återpostar du gamla inlägg?

    SvaraRadera
  2. Miljötänk, återvinning, att använda samma sak flera gånger spar resurser.

    Skämt å sido. Jag kollade bland utkast, inlägg som jag sparat men inte skickat upp på min blogg, och då låg det inlägget jag sparat tidigare samma dag, men så låg det här inlägget bland utkast också.

    -> Jag får ett hjärnsläpp, och tänker att inlägget som ligger bland utkast inte kan ha blivit publicerat. -> Utan att kolla om det blivit publicerat så slänger jag upp det på bloggen.
    ____
    Jag begriper inte hur det kan vara både publicerat och utkast samtidigt, men jag får vara mer nogrann med !gamla! inlägg i utkast...

    SvaraRadera