fredag 3 april 2009

Tankar om IMD; Intelligent Musik-Distribution

Hej.
Har jag berättat för dig om Spotify förut? – Ja. Minst ungefär 100 gånger.
Vi tar det en etthundraförsta gång i så fall.
Spotify är en musiktjänst som gör att man kan lyssna på musik gratis och lagligt. Jag som slutkonsument betalar en hundring per månad, eller står ut med lite reklam. Spotify tjänar pengar genom reklamintäkter och de som använder betaltjänsten. En del av deras inkomst köper de rättigheter av skivbolag, för att streama skivor över sin tjänst. Skivbolagen får pengar, och på så sätt säljer sin musik genom Spotify.

Det låter som en win/win-situation, och att det är så här musik ska säljas i framtiden. Men det finns en nackdel. ( – Vilken nackdel då?) Man måste ha en dator med internetuppkoppling för att det ska fungera. Att lyssna på musik på språng, som i en mp3-Walkman, funkar inte med Spotify.
Men, nu verkar det som att det händer grejer här. (Får jag reda på vem som kommit med idén så får han/hon en kyss i pannan av mig.) Det är nämligen nåt snille som kommit på att man kan sälja musik för nedladdning genom Spotify. Så om du vill lyssna på musiken nån annanstans än i din dator så betalar du för den.

Det är ju jättebra!!!!

 

Jag vet inte hur det är med dig. Men personligen så köper jag ogärna musik som jag inte känner till vad det är. Spotify och liknande tjänster kan ju bli sättet man köper musik i framtiden. Det är ganska logiskt att man ska betala för musik om man vill lyssna på ett album mer än en gång. MEN, (nu börjar jag låta som Tony Irving…) MEN, om man ska betala för sin musik så är det 3 saker som måste uppfyllas.
1. Man måste vara fri att spela upp den på sin dator, sin mp3-spelare, och på andra datorer i huset om man vill. (Precis som med en skiva.)
2. Musiken måste vara billig. (=Billigare än en CD-skiva i butik för 150-200 kronor.) Ett högt pris på musik gör att man inte konsumerar så mycket musik som man vill, alternativt laddar ner. Kan man införa ett pristak på musik? Hur skulle det funka?
3. Nya funktioner som konkurerar med CD. Spel-listor borde vara en självklarhet. Lägger man ihop en lista med låtar som kostar 200 kronor som singlar kanske man kan köpa den för 150?
Spotify och liknande tjänster har ofta en tjänst i stil med “utifrån vad du köpt så finns det chans att du gillar det här…” Det bör leda till att man köper mer.

____

Fildelning har lett till att vi lyssnar på mer musik. Om vi förut köpte en skiva per månad förut så lyssnar vi på musik till ett pris för flera hundra kronor, kanske tusenlappar. Men ingen är beredd att betala så mycket för musik, och därför har det dykt upp en svart marknad på musik.

Det musikbranschen behöver göra är att utnyttja suget efter mycket musik och sänka priset, inkomsterna kommer fortfarande bli mer.

Några exempel

(siffrorna är bara exempel för att visa mönster, och ingen exakt statistik.)

1995: Svensson köper en skiva per månad. Det kostar 100 kronor, eftersom han är med i en musik-klubb där han får musik i brevlådan extra förmånligt. Svensson köper musik för 100*12 kronor per månad. Totalt 1200 kronor per år.

2005: Svensson har börjat ladda ner, och konsumerar nu 15 skivor per månad via fildelning. Men skivpriset har höjts pga panik i musikbranschen. Svensson köper  3 skivor om året för 600 kronor.

2015: Svensson har börjat köpa mycket musik igen, eftersom det går att köpa vilken musik hur han vill via nätet till ett förmånligt pris. Nu fildelar Svensson nästan ingenting. Men har “ladda ner så mycket du vill” hos de tre största skivbolagen. Totalt betalar han 300 kronor per månad för det. Årskostnaden är ganska hög; 3600 kronor per år. Men med tanke på vad det ger honom så är det värt det.
Det finns 100 000 svenskar som har den här tjänsten. De tre största företagen tjänar tillsammans
360 000 000 (360 miljoner) per år.

2020: De tre största skivbolagen har gått ihop i en gemensam nedladdningstjänst. De har sänkt priset: Nu kostar det bara 200 kronor per månad - 2400 per år.
Men i gengäld har 500 000 svenskar skaffat sig den tjänsten. De tre största företagen tjänar tillsammans 1 200 000 000 (1,2 miljarder) per år.

Utopi eller profetia?

2 kommentarer:

Erik Ståhlberg sa...

Ett uppenbart fel i din uträkning är ju att det redan går att ladda ner en spellista med vilken musik man vill från iTunes. De tar tio kronor med låt och då har man rätt att bränna ut de låtar man laddar ner på hur många skivor man vill. Har man köpt en låt kan man alltså göra blandskivor med den i all evinnerlighet.

Anders Arkbro sa...

Japp. Det va en miss från min sida.
Men vilka ljudformat handlar det om? (Nåt Ipod-specifikt?) Och hur är det med DRM och sånt skit?