måndag 13 april 2009

Tankar om 12

Jag hatar tolvor! Jag verkligen hatar dem!!!!

Vadå hatar tolvor? tänker kanske du. Vad är det för fel just på siffran tolv?

Det finns ett uttryck som kallas för bluestolva. Det är en 12takters ackordrunda som man uppfann och spelade sönder nån gång för ungefär 60 år sen. Minns du mitt inlägg 1564? Där gav jag ackorden siffror.

Vi tar en kort repetition.
Varje tonart har en skala.
Skalan består av 7 toner, som man kalla för sin siffra i skalan.
Varje ton i skalan kan man bygga en treklan på utifrån ett bestämt mönster.
________

En “tolva” är en tolvtakters ackordsrunda som innehåller ackorden
1111 I 1111 I 1111 I 1111 I
4444 I 4444 I 1111 I 1111 I
5555 I 4444 I 1111 I 1111 I
_______________________

Till sist lär man sig vilket ackord som ska komma sen, och det blir tjatigt. Speciellt om det inte finns nånting som ger variation, eller om musikerna är smått hysteriska. (Vanligt förekommande i Boogie-Woogie)
_______

Men tack vare en klok kusin (och blivande jazz-stjärna) så har jag lyssnat in en man vid namn Bobby McFerrin, och låten Turtle Shoes är grymt skön. Heja honom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar