söndag 18 januari 2009

1564

När man söker på wikipedia efter 1564 kan man bland annat läsa att det här är året som storheter som William Shakespear och Galileo Galilei är födda.
Men för mig är 1564 nånting helt annat än ett årtal. För mig är 1564 nyckeln till ett stort musik-arkiv.
Det har med musik-teori att göra, och jag tänker faktiskt ge mig på att förklara för dig hur det ligger till. Jag tar det extremt basic, och jag tror de flesta som petat lite på ett piano eller en gitarr (eller mer än så) kommer förstå vad jag snackar om.

Alla skalor har 8 toner (egentligen sju, eftersom åtta och ett är samma).
I C-dur är tonerna C, D, E, F, G, A, H, C.
Och enligt ett ganska enkelt system så bildar man ackord. På piano kan man förenkla det och säga att man tar en ton, hoppar över en, tar nästa, hoppar över en, och tar nästa. Voila, du har en treklang!

Ackorden i C-dur är som följer:
C-dur
d-moll
e-moll
F-dur
G-dur
a-moll
b-moll-minus5

Om vi bestämmer oss för att göra det här med siffror blir det som följer:

1. C-dur
2. d-moll
3. e-moll
4. F-dur
5. G-dur
6. a-moll
7. b-moll-minus5

Fördelen med att skriva ackord med siffror är att då kan man spela i olika tonarter. (Det finns 12 dur-tonarter och lika många moll-tonarter.) Men för att inte vända upp och ner på hela världen håller vi oss till C-dur. (Bara vita tangenter på pianot)

Men vart började vi? 1564 pratade jag bestämt om.
De flesta av mina läsare har nog redan räknat ut vad det handlar om.
1564 är mitt namn på låtar som innehåller ackorden som har den "funktionen" låten.
Alltså. En 1564 i C-dur har ackorden:
1. C-dur
5. G-dur
6. A-moll
4. F-dur.

(Släng ett öga på listan ovanför så fattar du precis.)
...
Varför kom jag då att tänka på det här mitt i natten??
(Varför jag är uppe tar vi en annan gång.)
Jag gled runt på en kompis blogg, och jag konstaterade att det finns grymt mkt skön lovsång på youtube, och en av mina favoriter är Blessed be the Name med Matt Redman.
Så här kommer en 1564-låt, från mig till dig.



Andra exempel som jag upptäckt hitintills är My name is Jonas, av the Weezer,
With or without you, av U2 och jag springer på 1564-låtar då och då. Men just nu kommer jag inte på fler. Känner du till nån mer 1564-låt? Tipsa mig så lägger jag upp dom här!

......................................................................................................................................

För övrigt tror jag att jag ska försöka ägna delar av min blogg åt att publicera bra lovsång.



Vad tror ni om det?

1 kommentar:

  1. Här skall du få se på grejjer:

    http://www.lightupload.com/video/other/4387/Journey-Gets-Song-Stolen-By-Everyone.html

    SvaraRadera