fredag 16 januari 2009

Wlan is the shit!!

De senaste dagarna har jag och Hanna-Pia tillsammans erfarit fördelarna med publika nätverk. Både på skolan, och caféer så finns det trådlösa nätverk som jag kan ansluta mot. Riktigt lyxigt. Så igår kväll satt jag på Espresso House i Trollhättan efter skola och gottade mig i en Chai Latte och chattade lite på msn samtidigt. Kalla mig nörd, gör det, men om teknik kan göra människa lycklig så har den här datorn gjort mig lite lyckligare.
När jag satt på skolan var jag inne på speedtest.net och kollade hur snabbt det gick. 6 megabit både ner och upp. Ganska snabbt med andra ord.

Nu sitter jag på Coffee Roomer på Torp och försöker ansluta till deras publika nätvärk. Det går sådär. (Det finns skäl att jag väljer att stava nätverk med två Ä'n)
Jag kommer in på google, min startsida. Men sen är det stopp. Hitta.se är den mest snabbladdade sidan jag känner till, och den är antagligen snabb för att den är så enkel. Hanna-Pia lyckades inte få kontakt med hitta.se på grund av Roomers publika nätvärk. Då bestämde jag mig för att gå in på speedtest.net för att se vad det är för skämt-anslutning dom har här. Jag kom inte ens in.

Efter 5 minuter visades bara meddelandet "Kan inte hitta, är du säker på att du är ansluten till internet?"...
Tur då att jag kan blogga i ett vanligt anteckningar och publicera när jag kommer hem. Alternativet hade ju varit att koppla in mobilen och använda den som turbo-3g-modem. Men det suger. Både batteri och pengar. Kanske skulle skaffa mig ett extra batteri till mobilen och ett sånt där data-paket på mitt abonnemang. Nån som har 1000 kronor direkt och 200 kr i månaden att skänka bort till en stackars fattig student och slav i teknikens grepp?

Jag ska göra ett nytt försök att ansluta till wlanet igen, hoppas det funkar annars får jag nätvärk i huvudet och inte bara datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar