onsdag 28 januari 2009

Jag vill ha en egen ko på balkongen!




Vi dricker väldigt mycket mjölk i våran familj, och de största bovarna är nog jag och min bror.
Jag tänker inte försöka förklara varför, för då kommer jag låta som en reklam-man från Arla, Milko, Skåne-mejerier eller nån annan mjölk-fabrik.
Istället ska jag gå rakt på sak. Jag har skenande fantasi, det vet ni som läser min blogg. Idag tog min skenande fantasi mig ut på en tanke-resa som slutade med att jag bestämde mig för att det är en bra idé att ha en ko på balkongen.

Den största fördelen är uppenbar:
Mjölk
Som jag redan skrivit så dricks det hemskt mycket mjölk i det här huset. En vanlig ko mjölkar 30 liter om dan, och det är mer än tillräckligt för oss här. Vi kan nog börja konkurera med livsmedels-affärerna i stan och gör oss pengar på det.

Metangas
Många i mijödebatten påstår att kreatur är den största boven när det kommer till växthus-effekt, men det begriper väl vem som helst att det är felberäknat. Det är rätt i och med att alla kor släpper ut mer metangas än alla industrier eller alla bilar och flygplan. Men saken är ju den att kreaturen på vår jord är så väldigt väldigt många, och dessutom skapat av naturen. Alltså är de inget egentligt problem så som industrier och flyg.
Men metangas är ju inte bara illa för atmosfären, det är ju även en fullt användbar energi-källa. Många bussar i vår grannstad Trollhättan drivs av metangas, och ett av fjärrvärme-verken här i Uddevalla drivs på någon slags metangas framställd av komposterbart material i rötkammare.
Om vi tar och bygger ett sånt där aggregat som producerar el från metangas så blir vi självförsörjande på ström i huset. Jätte-bra! I och för sig så kommer den här maskinen ta rätt stor plats eftersom det handlar om en tank där man förbränner gasen, en tank där man värmer upp vatten, och en massa rör och en eller flera turbiner som i sin tur får generatorer att gå igång.
Stor plats kommer det ta....

Gödsel
En ko äter, en ko dricker, en ko idisslar, en ko sväljer. Och framförallt: En ko bajsar. Jättemycket!!
Det gödslet som vår ko "tillverkar" går ju att använda på åtminstone två sätt. Dels det traditionella; som gödning för åkrar och sånt. Men man borde också kunna torka och paketera den i rektangulära rätblock och elda i vårat eget kraftverk.

Värme
Om vi inte redan har fått tillräckligt med värme av vårat eget elkraftverk som i grund och botten bygger på värme-energi så är ju själva kossan ett biologiskt batteri som självt ger ifrån sig massor av värme-energi. Är det extra kallt en vinter? Bara att ta in fru Ko i vardags-rummet och turas om att krama henne. Lite ko-bajs på parketten har nog inte övriga i familjen nåt emot.

Annorlunda vakthund
Vill man göra inbrott i lägenheterna som finns i fastigheten där vi bor finns det, som jag ser det, två möjligheter.
Alternativ A
Att ta sig in i trapphuset som är kodlåst dygnet runt, och sen ta sig in i någon lägenhet, som är bakom en dörr med två starka lås. Ganska omöjligt.
Alternativ B
Att köpa en änterhake med rep-stege och slänga upp på nån balkong och sen klättra upp. Väl på balkongen är det nog tyvärr en ganska enkel match att krossa ett fönster och öppna balkong-dörren, och gå in.

Men väljer man att ge sig upp på våran balkong möts man av en 600 kilos vakthund som mer än gärna slickar en i ansiktet.
MUUUUUU!!!

2 kommentarer: