torsdag 15 januari 2009

Skillnaden på Kaffe Latte och Kaffe-slatten

Min mor har skaffat sig ovanan att lämna nästan tomma mjölkpaket i kylen. Nu har förklaringen äntligen kommit fram. Det är en så kallad kaffe-slatte hon sparat. Någon eller några centimeter mjölk i botten är ett skämt när man vill ha sig ett stort glas god mjölk, men tydligen alldeles lagom när man vill ha en kopp kaffe med mjölk i. Jag förstår min mor.
Jag tycker hon är smått galen.
Men jag förstår vad hon menar.

Kaffe slatte, enligt mamma:
Lagom mycket mjölk i botten på en tetrapak för att räcka till en mugg kaffe
Kaffe Latte, enligt mig;
En tredjedel espresso
En tredjedel mjölk
En tredjedel skummad/"ångspunnen" mjölk





För övrigt så funderar på att bli beroende av Chai Latte. Det är extremt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar