torsdag 8 januari 2009

Kaptenens logg 09.01.07. - 22:a varvet på resan mot evigheten

09.38
Pappa ropar. "- Ska du inte vakna snart?" Ignorerar. Om jag drar täcket över huvudet och blundar så finns inget. Bara jag och mitt täcke. Dessutom är det 22 minuter kvar tills alarmet på mobilen ringer. Håller hårt i täcket och blundar.

10.00
"Åhhhhh... Upp och hoppa. Av med täcket. Ställ dig upp. Kom igen!!"
Ring-signalen som jag har som alarm är en jätte-peppig aerobics-ledare som med en hejakör leder nåt rop för att få upp nån stackare ur sängen. En sån stackare råkare vara jag. Fast så synd är det inte om mig. Jag är arbetslös från nyårs då jag inte längre va sjuk-skriven, och är arbetslös fram tills de att jag börjar plugga, och förhoppningsvis så gör jag det väldigt snart.

10.23
Har klätt på mig och gått på toa. Ska ringa till högskolan, och förhoppningsvis få prata med en studievägledare som ska studievägleda mig på rätt väg, en väg mot en bättre framtid. Tjoho!
Även om man inte ser varandra genom telefon försöker jag alltid vara fräsch och se okej ut när jag ringer samtal. Jag ser ut som jag vill se ut när jag träffar personen på riktigt, mer eller mindre. Vissa gränser kan jag tänja på. Jag vet inte varför, men det är viktigt för självkänslan hur jag ser ut, luktar, vad jag har på mig osv när jag ringer viktigare samtal; till gamla chefen, försäkringskassan, sjukhuset m.m.

10.37
Tjoho igen!! NU har jag änteligen och inte en sekund för tidigt sökt till högskolan.
Egentligen ska man söka via studera.nu men jag har inte haft möjlighet pga sjukdom, krånglande "helpdesk", tröga studievägledare m.m.
Så efter ett besök på högskolecentrum hemma, några telefonsamtal och några mail har jag äntligen fått telefon-numret till rätt person. En växeltelefonist! Lustigt att inte dom jag pratat med tidigare kunnat hjälpa mig med det som den här stackars receptionistan fick hjälpa mig med. Det va ju dessutom superenkelt. Allt jag gjorde va att gå in på hemsida 1 och kolla på en lista, kolla på hemsida 2 att allt stämde och på hemsida 3 fylla i kurskoden. Enkelt!
Det va gjort på en kvart, och det har jag haft krångel med sen början på oktober. Livet är inte lätt när det är svårt.

12.04 Brorsan har varit hemma en stund nu, och vi har spelat Guitar Hero och pratat. Härligt.
Men han fick väldigt bråttom iväg. Vi bor nära hans skola, så därför brukar han nästan alltid lyckas gå lite för sent. En konst han ofta ger sig på...

12.25
Micha ringde. Hon kände sig lite ensam och ville ha nån att prata med medans hon väntade på bussen, och hon valde att ringa mig(!) Hon är så söt. Tycker om henne. :)

1605
Brorsan kommer hem.
Han börjar skaka liv i Evert, vår gammelsmurf till dator, så att vi kan föra över gamla filer från den till datorer som faktiskt går att använda mer än nätt och jämnt.

XX.XX
Vi äter kvällsmat. Mamma har gjort en jättegod grej med kyckling bacon, broccoli och majs. Till det ris och en sås som va fantastisk. Såsen hade mamma tyvärr inte gjort själv. Den va fusk, men hon är duktig ändå.

ca en halvtimme senare
Jag och brorsan går in på hans rum. Jag lånar Niklas Wii igen och spelar lite GH, och Niklas försöker kommer överens med Evert, gammelsmurfen, så att han lämnar ifrån sig dom filer som han inte längre orkar minnas.

ca en timme efter det
Jag börjar känna mig trött, och med tanke på att vi åt för 2 timmar sen bör väl klockan vara nio eller tio. Helt befogat att vara trött. - Niklas, jag går och lägger mig nu. Är lite trött. - Ska du lägga dig redan? - Ja, får jag inte det? - Vet du vad klockan är? - Nej - Den är bara tjugo i sju..
.....
Vi hade ätit kvällsmat mkt tidigare än vi brukar göra, rentav som middag. Och eftersom det är så hemskt mörkt så kopplade min stackars hjärna helt fel, och trodde klockan va tre timmar mer än den var. Dumt.

20.21
Det står en man på mitt rum och sågar i mitt skrivbord!!!
Pappa (som för övrigt låg med 39.5 i feber igår) har fått ett ryck. Nu har han inom loppet av en halvtimme möblerat om hela mitt rum (inklusive dragit om sladdar och sånt) och nu står han och sågar i mitt skrivbord för att jag ska kunna öppna garderoben helt och hållet. Så numera har mitt skrivbord fem hörn.
Pappa, mamma och brorsan har gjort jättefint på mitt rum. (Är det nån av mina blogg-läsare som inte känner mig undrar du säkert varför jag inte hjälpte till själv. Det är enkelt; jag sitter i rullstol. Om jag lyfter nåt så tungt så att det kräver båda händerna kan jag inte köra rullstol, och kör jag rullstol har jag inga händer lediga för att lyfta nån möbel)
När stormen dragit vidare satte jag vid datorn och grejade lite.

21.04
Börjar bli hungrig igen. Mamma och brorsan ska lägga sig nu, så dom förstår inte alls hur jag kan äta NU. Men jag är hungrig. Magen vill ha mat! Så jag går in och brer några mackor.
Det är här jag lyckas med konst-stycket som gör hela den här kvällen oförglömlig och också gör att jag är i klass med Mr Bean när det gäller att underhålla den som eventuellt ser mig.
Vi har en vattenkokare. Den har ett lock, men en pip som inte är nåt lock över. Jag ska hälla vatten i den, men får ett hjärnsläpp och glömmer ta bort locket fast jag inte häller i pipen utan rätt på vattenkokare. Vattnet rinner ju såklart ner på bordet och ner på golvet och bildar en skön liten våt pöl. Jag är ett geni!

21.47
Har änligen lyckats få mina mackor gjorde och i termos-muggen finns härligt varmt Chai-te. Gott! Inne på msn finns Markus och Martin. Två av mina vetenskapsmanna-vänner från stora staden Göteborg. Vi pratar om nudlar, femhörningar och andra livsviktiga saker.

00.02
Har chattat klart med M & M och börjar faktiskt bli riktigt trött. Bloggat klart har gjort också. Ska nog nana nu. Men jag vill avsluta på nåt fint sätt. Vill ju det varje dag.
Nu vet jag: Glad påsk!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar