onsdag 15 april 2009

Från mörker till Ljus - en dålig dag

Dagen igår, en tisdag, började bra men blev så småningom förj'''''ig för att till sist bli rätt okej.

Måndag kväll
Jag och pappa hade bestämt att vi skulle gå upp tillsamman på tisdag för att äta frukost tillsammans. Pappa ska vara på jobbet klockan nio, så vi ska gå upp åtta ungefär.
Men på måndag kväll var jag inte trött. Så det blev datorn till en bra stund över midnatt.

Tisdag morgon
Jag kommer upp som bestämt, vid klockan åtta, efter sex timmars sömn. Jag äter frukost tillsammans med pappa. Vi pratar om lite allt möjligt och har en rätt okej morgon.
När pappa går till jobbet så tittar jag klart på nyhetsmorgon, och ser en nyhetssändning för att ha koll på läget. Klockan tio så är morgonprogrammet slut, och jag tar tag i disken som jag mer eller mindre hade lovat. Jag slår på radion och lyssnar på p3. Om jag minns rätt (jag är inte säker) så var det Hallå P3 och det handlade om Björklunds förslag om hårdare tag i skolan. (Håll utkik efter debattinlägg på bloggen rörande det.)

Efter disken och radioprogrammet sätter jag mig vid datorn. Jag börjar skolan klockan 15.30 och vi ska vara i Uddevalla. Det enda jag behöver göra nu på 4 timmar är att duscha. I övrigt kan jag roa mig framför dumburken och göra det jag själv vill.

Klockan blir ett. Pappa kommer hem. Det första som händer är att han blir arg för att jag inte duschat än, och för att jag påstår att det tar längre tid än vad han tycker att det borde ta.
Vi tjaffsar om det en stund. Sen duschar jag. Det tar ungefär en timme som jag räknat med, efter allt som ingår är färdigt. (När det gäller kroppen, toa och relaterat så tar det längre tid pga mitt handikapp. Själva duschförfarandet va klart på ungefä 6-7 minuter.)
Sedan lunch. Pappa har gjort ris och cili con korv. Vi äter och läget är ganska lugnt, minns jag det som.
Efter att vi har ätit är klockan halv tre ungfär, och jag har fortfarande bara t-shirt och kalsonger på mig. Jag kommer på att vi inte har hörts av om vart vi ska ses för dagens skolarbete. Vi hade inte vanligt skolarbete på högskolan, utan skulle ses i grupper. Jag var med i en grupp som bor i Uddevalla, och därför skulle vi ses i Uddevalla. Men jag kom på att vi inte hört av oss kring vart vi skulle ses. Så jag ringer Åsa som är en kurskompis som skulle vara med i samma grupp som mig för att kolla vart vi skulle ses.

14.35. Fortfarande i god tid för att vara färdig att gå 15.15.
Jag ringer min kurskompis Åsa.
- Hej. Vart var det vi skulle ses idag?
-Vadå?
- Ja, det var väl idag vi hade gruppdiskussion i Uddevalla?
- Nej, det va nästa vecka. Vi har föreläsning med hon den där vi hade tidigare...
- Va?!
- Ja, jag är på väg för att hämta dig. Vi sa väl tio i som vanligt?
- Nej. Alltså... Jag va inställd på att vi skulle ses i Uddevalla idag. Jag är inte alls färdig. Jag måste nog skippa dagens grej. Tur att det bara är föreläsning.

När jag ringde Åsa har pappa strukit runt rummet för att få koll på vad som hänt och hur landet ligger.

Sen gick allt bara käpprätt åt skogen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar