måndag 20 april 2009

Tankar om två krukor

Hej. Jag fick ett jättefint mail idag, av min vän Hannah. Hon har en förkärlek för att skicka massa kedjebrev med fina bilder och fina budskap. I slutet av mailet brukar det alltid stå nåt i stil med “skicka till alla du bryr dig om.” Problemet är att få av mina vänner tycker om att få kedjebrev, så jag har lagt ner det där nu. Men så fick jag en bra idé. Det som faktiskt är tänkvärt och värt att dela med sig av kan jag ju lägga upp på bloggen. Då slipper mina vänner får kedjebrev men jag delar fortfarande  med mig av fina bilder och kloka tankar.
_______________________________________________________________________________________

En äldre kinesisk dam hade två stora krukor som både hängde på var sin sida av en stång som hon bar över nacken. En av krukorna hade en spricka, medan den andra krukan var perfekt och alltid levererade en full portion vatten. Efter en lång tur från bäcken till huset var den läckande krukan bara halvfull. I två år skedde detta dagligen, kvinnan kom hem med bara en och en halv kruka vatten.
Naturligtvis var den perfekta krukan stolt över sitt resultat. Men den stackars läckande krukan skämdes över sin prestation, och var olycklig över att den bara kunde göra hälften av den var gjord för att göra. Efter 2 år av vad den kände som en bitter tid, talade den en dag med kvinnan nere vid bäcken. "Jag skäms över mig själv, för att sprickan på min sida gör att vatten läcker ut hela vägen tillbaka till dig hus." Den gamla kvinnan log. "La du märke till att det är blommor på din sida av vägen, men inte på den andra sidan?" Hon fortsatte. "Det är för att jag alltid har vetat om din läcka, så jag har planterat frön på din sida av vägen och varje gång när vi går tillbaka från bäcken har du vattnat dem. I två år har jag kunnat plocka dessa vackra blommor och dekorera bordet hemma med dem." _______________________________________________________________________________________

Vilka “sprickor” har du och jag? Och vilka “frön” har planterats för att ta vara på våra brister?
För min del är det flera saker som poppar upp i huvudet, och en tår tränger fram i ögat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar