tisdag 3 mars 2009

De är listiga, men jag är listigare

Sporten håller på och tar över media som en parasit eller nånting. Som en mögelfläck på badrumsväggen. Gör man ingenting så växer den och kan ställa till stor skada!
Vissa (Hej mamma!) är redan “fast i sportens grepp”. Det finns de som tycker om att kolla på sport när dom är lediga, men det finns också de som följer sändningarna slaviskt. Kollar alla tidningar, ser så mycket sändningar man bara kan, och följer sportnyheter på TV även för tävlingar man redan sett.

Men så finns det kloka och fina människor som jag som vägrar allt vad sport heter. Men nu har jag blivit lurad. De som sänder TV-sport är listiga i sina knep när det gäller att få alla att falla in i sportens grepp.
Nu har SVT kommit med ett program som heter Mästarnas mästare. Det är ett tiotal svenska sportprofiler som bor tillsammans på nåt ställe mitt ute i ingenstans där de har olika tävlingar. Ungefär som ‘Robinson goes svenskt vandrarhem’.
Det hemska i sammanhanget är ju att jag tycker om programmet. Jag som anser sport som ondska, som titulerar mig själv som sportvägrare, och tycker det allra mesta är allmänt tråkigt.
Men jag tycker det är spännande att se. Porträtten där världens vackraste Emma Igelström berättar om uppgång, fall och revansch. Inslaget där vi får se hur Elofsson blir knäckt av en dopad Muelegg.
Det fångar mig, och jag tycker det är intressant. Men det är sport. Eller? Är det kanske inte det…
Antingen så är sporten en ond kraft som är starkare än jag först trodde,

….eller så får jag kanske se över mina värderingar om huruvida sport är någonting dåligt eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar