torsdag 12 mars 2009

Vadå finanskris?

Nästan varje dag de senaste veckorna har nyheterna innehållet nånting relaterat till finanskrisen. När det gäller rapportering om nyheter så har jag i mitt bloggande gjort ett val att skriva en stund efter att nyheten är högaktuell. Varför? För att  kunna ge en bättre helhetsbild och mer korrekta reflektioner.

För oss som bor i väst så har den största nyheten varit att GM tänker överge SAAB. Det har intressant nog lett till en grupp och en hemsida som kallar sig för rescue-Saab.
Jag har bara varit inne och tittat kort, och jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka. Jag har ju aldrig förälskat mig i en bil så som de här människorna har. Men om Nokia (mobiltelefoner alltså, inte bilar nu)
skulle överge ett operativsystem som heter Symbian Series 60 då skulle jag bli väldigt ledsen i ögat, och kanske rentav gå med i en klubb för att bevara det. Så med det i åtanke så känner jag faktiskt sympati med rescue-Saab.

Men vad handlar det här om? Jo, pengar. Pengar som inte finns. Finansspekulationer som är så luriga så att den som själv gjorde spekulationen lurades. Kurser på värdepapper som går upp med en såpass brant riktningskoefficient att vem som helst som kan lite Nationalekonomi förstår att värdet på aktien inte är i närheten av vad företaget är värt.
     Se det såhär: Nånstans i USA va det några kostymnissar som gjorde en dålig affär eller två, och vips så började hela världens ekonomiska system rasa ihop.
   Här blir det lite krångligt, och jag är inte säker själv på hur det hänger ihop. Men jag tror det är så här. Svenskar lånar av svenska banker, som lånar/har investerat pengar i utländska (läs: amerikanska) banker. När det visar sig att pengarna i amerikanska banker inte har nån soliditet (=är lika värdefulla som monopol-pengar) så resulterar det i att pengarna som Svensson, Andersson och Johansson har på banken inte heller är värt nåt.
Som tur är har vi nåt som heter insättningsgaranti i Sverige. Det innebär att där vanligt folk satt in pengar i banker som går i konkurs så kan den vanliga människan som satt in pengar få tillbaka dom (inom en viss gräns) även om inte banken inte själva har några pengar. (Bara digitala pengar utan värde.)

Enligt en liten notis i tidningen Fokus så har regeringen lagt fram ett stödpaket för bankerna på 50 miljarder skinande blanka.
- Mina fråga är om svenska skattebetalare ska behöva lägga pengar på att svenska banker investerat i amerikanska banker som investerat i luftpengar… (!?)
Å ena sidan så är banken en nödvändig instans i infrastrukturen för att saker och ting ska fungera, å andra sidan så är de privata företag som man borde lämna i sticket så länge man tar hand om människorna som jobbat där. 

Men i dessa tider av nedskärning och finanskris så finns det ett företag som det går bra för.
MacDånalds ska tydligen anställa 3000 närmaste året. Kanske intressant om man blir av med jobbet nån annanstans? Det kan dessutom vara en väldigt lämplig restaurang att börja på för gamla industriare. Hamburgerkedjor likt Mackedonken jobbar ju mer eller mindre efter löpande band-principen så gamla SAAB-anställda kommer nog känna sig hemma när de vänder hamburgare efter hamburgare efter hamburgare efter hamburgare efter hamburgare…

Däremot italienarna är lite borta från allt vad finanskris heter. Enligt TT så är “berlusconi populärare än någonsin”, arbetslösheten är lägre än på länge och människorna i pizzans, pastans och fotbollens land har generellt ganska lite på den här fronten att oroa sig för. 

I Chiles huvudstad Santiago finns en bar där de gjort en grej av finanskrisen och sänkt priser på drinkar och gett dem namn som flörtar med finanskrisen. På drinklistan finns “Greed”, “Bailout” och “In Recession” bland annat.

Men om inte Jesus kommer det närmaste, vem ska då rädda oss från finanskrisen? Steve Jobs är svaret! Åtminstone om man ska tro en man vid namn Todd Dagres. (Nån som ser på Scrubs? Ska man lita på nån som heter Todd?)
Även om han har en opålitlig namne i en av mina favorit-tv-serier så tror jag att det finns en poäng med att anlita Steve Jobs som konsult. Jag vet ingen annan man som kan ha ett team som utvecklar en produkt som kan mindre och är dyrare än motsvarande hos konkurrenterna… och lyckas sälja!

Själv säger jag som italienarna; – vadå finanskris?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar