fredag 6 februari 2009

Ett ton religiöst monster

I morse läste jag om en jätteorm döpt till Titanoboa.
Det är bara ett litet problem: Dop har med tro att göra. Man bör inte döpa djur, eftersom de inte kan säga Ja till en tro.
http://www.metro.se/se/article/2009/02/04/15/4235-45/index.xml

Det tragiska i det hela är att det är TT som står bakom artikeln. En av Sveriges största och mest erkända telegrambyråer.
Jag kände mig tvungen att skicka ett mail till dem. Så här såg det ut:


Topic: Allvarligt faktafel i en av era artiklar‏
Från: Anders Arkbro (plums87@hotmail.com)
Skickat: den 6 februari 2009 10:56:07
Till: redaktionen@tt.se

Jag läste ett TT-telegram i tidningen Metro.

Jag hoppas, hoppas, hoppas att de har ändrat i texten och att inte ni gjort en sån rejäl tabbe som det här handlar om.
http://www.metro.se/se/article/2009/02/04/15/4235-45/index.xml

"Ormen i fråga, Titanoboa cerrejonensis som hon har döpts till, var av allt att döma fullkomligt enorm och saknar motstycke i modern tid. Ormen i fråga, Titanoboa cerrejonensis som hon har döpts till, var av allt att döma fullkomligt enorm och saknar motstycke i modern tid."

Meningen "...som hon har döpts tills..." får mig att reagera.

Vill man överlämna ormen till en relation med Gud tills det att ormen själv kan ta ett beslut om tro? (Så som man gör i barndop)
Eller har ormen kanske själv sagt sitt Ja till en tro på gud och relation med Jesus? (Så som man gör i troendedop)

Berätta. I'm dying to know!!

Mvh
Anders Arkbro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar