onsdag 18 februari 2009

Vem är handikappad, egentligen...?

Jag är född med ett ryggmärgsbråck. Det innebär att jag har svårt att gå så jag måste köra rullstol, och min skada innebär ockå att jag gör annorlunda än andra när jag går på toa.


Men jag är inte handikappad.
Jag sitter i rullstol, men jag är inte handikappad - bara ibland.
---
Handikappad och handikapp heter disabled och disability på engelska. Om man bryter ner orden blir det dis-abled och dis-ability.

Dis- betyder ju inte eller motsats till, och har samma funktion som o- har i svenskan. (Orörlig, ovanlig, oskarp...)

Ability och 'be able to' betyder förmåga och att vara förmögen till att. Jag tror att det är precis vad det handlar om.

Ryggmärgsskador, CP, MS, Autism m.m. är sånt som vanligtvis ses som handikapp. Men som inte måste vara handikappande. To have a disability must not mean you are disabled in real life.

Jag tänkte ge några exempel på när jag själv är handikappad eller inte handikappad.

Jag är handikappad...
...när jag kommer till en trapp som är för lång för att jag ska orka den själv, eller den inte har
ledstång så jag klarar den själv, eller om den är för smal för att ta stöd av rullstolen.... (Om jag inte har någon som kan hjälpa mig förståss.)

...när jag ska vara borta hemifrån längre än några dar för då måste jag packa med mig så mycket toagrejer så att det tar plats i väskan från annat.

...när jag ska iväg och sova i sovsäck på ett golv nånstans. Jag klarar just nu inte av att ta mig
upp och ner från golv-rullstol och vice versa.

... när det snöat ute och det inte är skottat.

Men jag är inte handikappad...
... när jag ska resa nånstans inom Sverige. Jag har ganska stor rutin när det gäller tåg, bussar,
tidtabeller, byten osv.

... när det gäller en musikalisk insats, till exempel i kyrkan. Jag kan lära mig en sång på nåt av mina instrument nästan direkt.

... när jag ska kontakta en person per telefon. Det är för mig världens enklaste grej!

... när jag ska ta kontakt med främlingar i verkliga livet. Det känns jättenaturligt.

... när jag ska uttrycka mig i text.

... när det gäller att se analytisk och sakligt på fenomen i relationer och beteenden.


Om man ser till människor i min omgivning som inte av samhället ses som handikappande finns det ändå situationer där de också blir handikappade. Jag ska åskådligöra några exempel på saker som inte av socialstyrelsen ses som handikapp, men kan vara minst lika handikappande, "oförmögen-görande" som den typen av handikapp jag har.

- Telefonskräck, att inte kunna ringa till främlingar.

- Social fobi, att vara rädd för att träffa nya människor.

- Dåligt lokalsinne. Det kan vara skitjobbigt att inte hitta.

- Oförmåga att uttrycka sig. Kan vara en nackdel vid flera tillfällen.

- Att vara rörig som person, ses definitivt inte som ett handikapp. Men kan vara mycket
handikappande i vissa situationer.

- Bristande simultanförmåga

- Handsvett

- Höjdskräck

...som du ser kan listan över egenskaper som kan vara handikappande i vissa situationer göras lång.

Varför skriver jag det här?
Med den här texten vill jag uppnå en sak. Jag vill att du ska tänka efter vad handikappad egentligen betyder. Jag bryr mig inte om själva ordet, du får gärna kalla mig handikappad. Det är själva fenomenet, konceptet, paketet, vad som ingår när man är handikappad som jag vill att man ska tänka till om.

---

Att veta vem som är handikappad är kanske inte så enkelt som man vill tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar