måndag 23 februari 2009

Tankar om kärlek

De senaste veckorna har jag snappat upp en del från tidningar som berör kärlek, relationer & sex på olika sätt. (Ni skulle se högen med tidningsurklipp som ligger framför mig!)

När jag själv blir förälskad eller någon vän blir det brukar jag plocka fram Kärlekens Lov innan hormonerna tagit över hjärnan helt och hållet, och jag mister förmågan att tänka klart.

Kärleken är tålmodig och god.
Kärleken är inte stridslysten,
inte skrytsam och inte uppblåst.
Den är inte utmanande, inte självisk,
den brusar inte upp, den vill ingen något ont.
Den finner inte glädje i orätten,
men gläds med sanningen.
Allt bär den, allt tror den,
allt hoppas den, allt uthärdar den.
Men nu består tro, hopp och kärlek,
dessa tre och störst av dem är kärleken.

Men den fantastiska värld där kärlekens lov får råda är tyvärr en utopi i den värld som vi lever i idag.
Min åsikt är att vi människor är mer styrda av drifter än vi själva vill erkänna.
Men innan jag ger mig in i kärlekens “tanketräsk” vill jag berätta om grekiska språkets syn på kärlek.
I grekiska finns det 3 ord för kärlek och att älska, och egentligen borde alla språk ha det.

Eros
Har den betydelsen som vi vanligen ger kärlek och att älska. Alltså kärlek som den yttrar sig i en parrelation. “Jag älskar dig”, säger vi oftast till vår partner eller liknande.

Filos
Betyder vän på grekiska, men kan tydligen vara både substantiv och verb, och som verb betyder filos “jag älskar dig som min vän”. Praktiskt med ett ord istället för fyra va?

Agape
Betyder ungefär jag älskar dig utan gräns, utan krav på motprestation och utan att du nödvändigtvis “förtjänar” det.

För att inte det här ska bli för långt kommer jag publicera flera kortare bloggposter som skulle kunna sitta ihop som en enda lång. Jag kommer hålla mig till att resonera kring eros ur ett antal perspektiv.

Nästa inlägg jag skriver kommer få rubriken “Vi människor är väldigt ytliga”.
Kolla in här igen om en stund för se vad jag menar, och om du håller med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar