torsdag 19 februari 2009

Trigonomo-vadå?

För ett tag sen ägnade jag några inlägg åt att räkna ut vad en TV hade för höjd och bredd utifrån vad den hade för diagonal och förhållanden på höjd och bredd. Eftersom jag själv inte kom längre än matte B på gymnasiet fick jag be några vänner om hjälp. En av dem räknade ut svaret med hjälp av tangens, sinus, och cosinus.
Jag känner till att det finns nåt som heter så, men jag har inte en aning om hur man använder den mer än att det har med rätvinkliga trianglar att göra på nåt sätt med vinklar och sidorna.

Nu är hur som helst läget så att jag fått hjälp av min vän och chalmerist Martin att skriva nåt slags formelblad för trigonometri, som till och med jag förstår.

Det här är vad vi kom fram till:

anders formelblad om rätvinkliga trianglar

Jag har sett knapparna sin, cos och tan på miniräknaren. (Ja, det finns på kalkylatorn i WIndows. Klicka på Visa och sen Avancerad i menyraden.)

Men nu vet jag hur jag ska använda dem. Hurra!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar