onsdag 11 februari 2009

"Tror du på allt som står i Bibeln?" - En fråga som mynnar ut i konsten att vända och väga på ord

Min pappa är pastor, och intressant att diskutera religion med. När jag berättade för honom om mitt inlägg här om dagen så reagerade han och frågade vad jag menade.

Efter några minuters meningsutbytande och häftigt vevande med armarna kom jag fram till detta.
---


Meningen "tror du på allt som står i Bibeln är sant?" kan tolkas på två sätt:
- 1. Har du ambitionen att tro på allt Bibeln säger, på samma sätt som man gör i en relation?
- 2. Har du ambitionen att känna till och ta ställning till varenda liten rad, så som man gör med ett kontrakt?


När jag skrev så tänkte jag på det andra sättet, för det är så jag tolkat frågan när jag fått den. Jag tror också det är så de allra flesta, åtminstone unga, ställer den.

Så om man ställer frågan enligt version 1, då är mitt svar ja.
Om man däremot gör det som i version 2, då måste jag tyvärr svara nej.
I hope I'm making myself clear.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar