måndag 23 februari 2009

Om pengars makt

Pengar är sexigt. (Någon som opponerar sig?)
Några av tidningsurklippen i högen handlar om just pengar. Men jag ska komma till dom om en stund.

Varför är pengar sexigt? Är vi så ytliga så att vi bryr oss mer om hur mycket pengar en person tjänar än hur den är mot andra människor?
Jag tror att när man väl tänker efter (vilket man i och för sig sällan gör när man är kär)
så är inre kvalitéer viktigare än hur mycket cash en potentiell partner har på banken och i plånboken.

När det kommer till pengar och kärlek så är det två artiklar jag klippt ur och lagt i mappen märkt med “Tankar om allting”. Den ena handlar om en man som jag personlig är ett lysande exempel på varför man inte bör köpa dyrare ringar än man har råd med när man förlovar och sen gifter sig.
Den här mannen och hans fru hade skiljt sig, och mannen ville ha tillbaka ringen. (Vi kan väl anta att den va ganska dyr.) När kvinnan vägrar lämna tillbaka den så får mannen för sig att ta tillbaka ringen med våld. Brottrubricering i åtalet: Rån.

Samma tidning (metro), samma dag (14/2), och kanske rentav samma sida kan man läsa en notis som berättar att det kostar 43 460 kronor och 70 öre att hitta sin drömkille. (Undrans just hur mkt det kostar att hitta drömtjejen.)
Det är tidningen The Mirror som publicerar följande statistik som metro refererar i en notis och som jag refererar här:
- Kvinnor tillbringar i genomsnitt 11 år av sitt liv
- På 39 dejter
- Med 15 män
… innan de finner kärleken.
Och bara 16 % av kvinnorna i undersökning finner den rätta på första försöket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar