måndag 23 februari 2009

…och om Tankens kraft

Anledningen till att jag skriver inlägg om kärlek, relationer och sex just nu är (som du säkert redan räknat ut) att ämnet varit på tapeten i och med Alla hjärtans dag, och det är först nu jag lyckats samla och sammanställa tankarna för att kunna skriva något sånär sammanhängande.

Jag tänkte börja mitt resonemang med just Alla Hjärtans Dag, och begreppet tankens kraft utifrån den dagen. Vi människor är sjukt konforma. Om man ska dra det till sin spets så betyder det att vi inte vågar göra nåt om inte alla andra gör det, och att vi gör saker utan att själva förstå varför om alla andra gör det.
På Alla Hjärtans Dag förväntas man sätta på sig glasögonen med rosa glas, prata bäbis-språk och tala om för hela världen hur mycket man älskar den. Vi blir kort sagt påverkade utifrån att bete oss på ett visst sätt. Om man ska vara lite krass så är Alla hjärtans dag bara en konstruktion för att presentbutikerna ska tjäna lite extra pengar, eller som mamma säger det: “ – Det är för långt mellan jul och påsk. Därför finns Alla Hjärtans dag.”

Just 14e februari, Alla hjärtans dag läste jag en artikel om Neil Strauss. Han både fascinerar och skrämmer mig. Han har gjort sig känd genom att skriva boken Spelet. Boken handlar om en grupp män som utbildar andra män i Spelet. Som är ett synsätt på raggning där man likt ett tv-spel ska trycka på rätt knappar i rätt ordning för att komma nära en kvinna.
Det fascinerar mig hur en man som ser så otäck ut som Neil Strauss kan komma i nära konakt med fotomodeller och skådespelare. Men det skrämmer mig hur man kan se på relationer som ett spel där den som kan reglerna och anpassar sig till dem bäst vinner. Kanske stör det mig lite också. Förmodligen för att det rubbar min bild av hur man blir i en relation med någon.
Vad tror du? Är kärlek ett spel?

I tidningen idag läste jag sidorna träning & hälsa extra noggrant. Jag tycker egentligen träning är skit-tråkigt, men idag handlade det om mental träning. Det fanns tre mentala tips för hur man ska lyckas bättre med träningen, men innan jag kommer till dem ska jag berätta om en av de få bra sakerna jag anser att Neil Strauss har att komma med.
- Självförtroende är attraktivt. Om du inte har det så låtsas. Om du tror att du är en rockstjärna så kommer du att bli som en till sist, och alla kommer tro dig. Fake it ‘til you make it!

De tre tipsen som tidningen kom med i dag tror jag att jag själv åtminstone kommer kunna applicera både på min träning och i kontakt med det motsatta könet. (I flörtigt syfte alltså. Så länge vi bara är vänner har jag inga problem med tjejer. 98 % av mina vänner är tjejer. Fast det kanske är ett problem?)

Råden som jag fick var hur som helst:
- Visualisera
- Organisera
- Sov

…. Jag tror jag börjar med att sova. För som Jesus en gång sa: Den förste ska bli sist, och den sista ska bli först….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar