onsdag 11 februari 2009

Liberalt tänkande i Nya testamentet

När folk får reda på att jag är kristen finns det en fråga som ofta ställs:
"Men vadå? Tror du på allt som står i Bibeln då eller?!"

Nej. Hur skulle jag kunna göra det? Jag vet inte ens vad som står i hela Bibeln.
Den består ju faktiskt av 66 olika "böcker i boken", och varje sån egen bok har ju allt från ett par stycken till drygt hundra kapitel, som i sin tur består av ett antal verser.
(Nån som tycker kontrakten för mobilabonnemang är krångliga? Det är ingenting mot hur det är att svara ja på frågan "Tror du på hela Bibeln?")

När jag berättar för folk om min tro och syn på hur vi ska leva så brukar jag berätta om mitt eget Credo, min egen fortsättning på meningen "Jag tror...".

Jag tror att det finns en Gud som skapat världen, och att den inte kommit till helt av sig själv.
Jag tror att det finns en Gud som skapat oss som människor och som genom att vara vår skapare också har en kärlek till oss, som vi kan välja att besvara.
Jag tror att det funnits en man som heter Jesus.
Jag tror att han var en mycket klok och bildad man som hjälpte människor att hitta rätt i livet.
Jag tror att Jesus inte bara var en ovanligt smart kille, utan Gud i form av människa. (Kan Gud skapa världen så borde han kunna bli människa. Eller hur?)
Jag tror att Jesus dog för våra synders skull, för att vi inte ska behöva ta något straff för att vi syndar, utan att vi genom tro ska kunna komma till himlen tack vare "fribiljetten" Jesus. Han har "gått i borgen för oss" BIG TIME! och därför så slipper vi straff.
Jag tror att Gud som skapat oss människor tycker om oss på samma sätt som en pappa tycker om sina barn, fast med ett oändligt tålamod och perfekt och fulländat förstånd. En vanlig förälder måste ju öva, Gud vet redan hur man är en perfekt pappa.
Jag tror att Gud vill att vi är hyggliga mot varandra och oss själva.
---

I den sista raden vill jag ta avstamp mot 2 väldigt enkla bibelord som är skrivet av en man som är i andra ledet från Jesus själv, alltså en pålitlig källa. Mannen heter Paulus och skrev en massa brev till de församlingar som hans kompisar grundat runt medelhavet efter att Jesus flygit iväg till himlen.
(Är det bara jag som ser typ som ett rymdskepp som strålar upp Jesus? - Beam me up, operator!)

I början av det här inlägget, innan jag svävade iväg i mitt eget credo, berättade jag hur svårt det är när andra frågar mig "tror du på allt som står i Bibeln?", för det kan jag ju omöjligt göra.
Men jag har hittat två bibelord som säger samma sak som det jag formulerar i orden "Jag tror att Gud vill att vi är hyggliga mot varandra och oss själva."

I Paulus första brev till korintierna Kapiel 10 verserna 23 och 24 (1 Kor 10:23-24)
Frihet eller hänsyn
Allt är tillåtet - men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet - men allt bygger inte upp.
Sök inte ert eget bästa utan andras.

I samma bibelbok, Första Korintierbrevet, som man kallar det ibland, står det såhär:
(Nu sjätte kapitlet och vers 12. Förkortas 1 Kor 6:12)

Kroppen ett tempel för den heliga anden
Allt är tillåtet för mig - men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet för mig - men ingenting får ta makten över mig.

Jag tror inte att en idé om
hur man bör leva måste
vara krångligare än så här.
(Däremot har Bibeln massa
matnyttiga tips på hur man är
hygglig mot andra och sig själv.
Därför bör man använda hela Bibeln,
inte bara två bibelställen.)


....Det är förresten lite tur att inte farmor läser min blogg. Hon hade gått i taket av mitt sätt att liberalisera och förenkla....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar