torsdag 19 februari 2009

Mina drömmars kamera

Jag har på sistone funderat en del på digital-kamera, och jag är ganka sugen på att skaffa en ny kamera. Innan jag gav mig ut på jakt så bestämde jag mig för vad jag ville ha ut av en kamera:

  • * Den ska vara så liten så att den går ner i en ficka
  • * Den ska kunna ta minst 3 bilder per sekund
  • * Den får inte väga över 150 gram
  • * Den ska ha minst 15x Zoom
  • * Den ska ha möjlighet till stora bländaröppning, helst F1.8 (Bra i mörker och när man vill ha skärpa i vissa delar av bilden.)
  • * Den ska drivas på nåt som alltid finns tillgängligt, helst luft
  • * Den ska ha lika bra bildkvalité som de fullformats-systemkameror som kostar 50 000
  • * Den ska helst vara gratis, eller nästan gratis
  • * Den får inte vara rosa

----
Men en sån kamera finns ju inte, bara i min fantasi. Så jag fick lägga om mina helt galna ambitioner på kamera. Jag gjorde en realistisk lista istället. Den ser ut så här:

  • * Den får kosta högst 1800
  • * Den måste tugga i sig SD-kort (en typ av minneskort som jag kan stoppa direkt i datorn :)
  • * Den bör gå på vanliga AA-batteriet (fördelen med det är att jag kan få tag på det nästan vart som helst, och de är inte så dyra)
  • * Den får inte vara rosa
  • * Den ska helst ha manuella inställningar (bra att ha när det förinställda inte gör som jag vill.)
  • * Den ska vara av kompaktkamera-format, alltså inte den sortens kamera som “låtsas” vara en system-kamera.
  • Jag gick in på prisjakt.se och använde deras produkt-filter för att plocka fram några kameror som förhoppningsvis skulle passa mig. Från började hade listan nästan 500 kompakt-digitalkameror. Men när jag valt bort en massa olika funktioner och valt till ett antal så visade det sig att det fanns 8 modeller som stämde överens med mina förväntningar på en kamera.
  • Det här kom i fram till, Prisjakt och Jag.

kameror

Så nu ska vi se när och om jag lägger ut en eller en och en halv tusenlapp på ny kamera. Lite suger det allt i foto-fingret måste jag erkänna….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar